Phishing

Phishing

Iedereen met een e-mailadres kent ze wel: nepmails. Mailtjes die er steeds beter uit zien en op het eerste gezicht van een betrouwbaar bedrijf of een betrouwbare organisatie lijken te zijn.
Ook ik ontvang ze regelmatig (zie afbeelding).
Het is steeds moeilijker te zien. Toch is er altijd wel iets wat een belletje zou moeten doen rinkelen. In dit geval vraag ik me af: heb ik iets besteld? Lag er ook een kaartje van de bezorger in de brievenbus? Hoe weet de pakketbezorger mijn e-mailadres?
En natuurlijk even een check van het e-mailadres, met behulp van de rechtermuisknop.
Gelukkig biedt ook de website van PostNl hulp. Zij waarschuwen, net als banken en andere bedrijven, voor phishingmails en hoe je ze mogelijk kunt herkennen.
In dit geval is de afzender noreply@tntpost.nl . En wat lees ik op de website van PostNL? “Eindigt het afzenderadres niet op postnl.nl (noreply@postnl.nl, noreply@notificatie.postnl.nl enz.)? Dan heeft u vrijwel zeker een ‘phishing mail’ ontvangen.”
Dus de mail gaat de prullenbak in!

 

Geen reactie's

Geef een reactie