Het begint bij scholing 

Het begint bij scholing 

Het begint bij scholing

In het onderwijs moet geïnvesteerd worden. De leerlingen van vandaag en morgen moeten voorbereid zijn op de wereld waarin ze opgroeien en waarin ze hun plek moeten vinden. Die wereld is een andere dan de wereld van gisteren. Veel zwaar en routinematig werk is en zal worden overgenomen door automatisering en robotisering. Het geldt niet alleen voor til- en sjouwwerk en productiewerk. Automatisering, in de vorm van kunstmatige intelligentie, neemt ook ander werk over. Bijvoorbeeld van juristen: “Een steeds groter deel van hun werk, zoals het opstellen van contracten, wordt geautomatiseerd. Een belangrijke softwareleverancier is Wolters Kluwer. Die haalt inmiddels 85 procent van de omzet uit digitale diensten en oplossingen waarmee advocaten, artsen, accountants en andere zakelijke dienstverleners hun werk efficiënter kunnen uitvoeren. De voormalig uitgever heeft een groot deel van de redacteuren allang vervangen door software engineers, waaronder ‘digiproof’ juristen die de software voor hun vakgenoten schrijven.”(1)
Een gevolg is dat beginnende juristen, redacteuren en andere kantoorwerkers dit werk niet meer hoeven doen. Ze leren het niet meer en leren daarmee ook niet van hun fouten. Maar snappen ze nog wel wat er gebeurt? Als je niet begint bij de basis, hoe kun je dan een goede vakkracht of professional worden? Je zult tenminste door moeten hebben hoe de computer tot de resultaten komt en aanvullingen en aanpassingen moeten kunnen maken die nodig zijn. Want dat kan een computer nog niet.
Hier ligt een grote uitdaging voor iedereen die in het onderwijs zit, voor leerkrachten en leerlingen. Dat wat de computer oplevert moet beoordeeld en verbeterd kunnen worden. Welke kennis en kunde is daarvoor nodig?

(1) https://www.managementboek.nl/boekblog/interviews/7924/van_innovatie_tot_ethiek_praktische_toepassingen_van_ai

Geen reactie's

Geef een reactie