Gewoonte doorbreken

Gewoonte doorbreken

“Of de effecten  van technologie op de gezondheid goed of slecht zijn, hangt af van de gebruiker. Het is belangrijk dat we geen slaven van technologie zijn; het zou ons moeten helpen.”
De Dalai Lama slaat (opnieuw) de spijker op zijn kop. Het probleem is niet de technologie of de smartphone, maar hoe we het gebruiken! Als je overweegt om een digitale detox  te doen, moet je  eerlijk zijn naar jezelf. Vraag jezelf af hoeveel tijd je besteedt op digitale apparaten en wat dat betekent. Zoals bij elke ‘verslaving’ is het onwaarschijnlijk dat je ‘m zult overwinnen zonder de juiste motivatie. Er moet een potentiële winst of voordeel zijn te behalen met het doorbreken van een ‘comfortabel’ patroon. Zo kun je je afvragen wat je niet doet als je met je telefoon bezig bent. Of, beter, wat je zou kunnen doen in de tijd die je nu met je telefoon in je handen zit. Zou je die tijd kunnen besteden aan persoonlijke contacten of een creatieve hobby?
In het algemeen is het goed om ​​regelmatig onderbrekingen in te bouwen in dagelijkse routines, ongeacht wat het is. Het kan een andere route naar het werk zijn of het kiezen van een andere plaats in je sportklas. Zo’n doorbreking maakt de hersenen wakker! Ook met  onze digitale apparaten werkt het zo. Als we ze elke dag, vaak de hele dag, gebruiken, is het gezond om dit af en toe niet te doen. Leg je telefoon één dag in de week aan de kant, bijvoorbeeld in het weekend. Kies er eens voor om e-mails / berichten slechts één keer per dag te controleren.
Het is beter om een gezondere gewoonte aan te leren dan rigoreus af te moeten kicken.
Met een periodieke digitale detox van een dag houd je jezelf voor de gek.
Hou er wel rekening mee dat het doorbreken van gebruikelijke gedragspatronen moeilijk kan zijn. Schaam je er niet voor om hulp te vragen. Het vraagt volwassenheid om die stap te zetten.
Stapsgewijs:
1. Wees eerlijk. Beoordeel wat het gedrag is waar je jezelf van ontdoet, wat het kost en hoe het je leven beïnvloedt. Hoe zou je leven eruitzien als je het anders gaat doen?
2. Motivatie. Focus op wat het je oplevert. Dit hangt samen met het eerste punt. Om je gedrag te veranderen, moet je gemotiveerd zijn en een duidelijk voordeel zien.
3. Benoem een ​​mentor, iemand die je vertrouwt en die je echt ondersteunt. Spreek wekelijks af of vaker als dit nodig is. Kies iemand die je respecteert en het beste voor je wil.
4. Herinner jezelf eraan hoe het je leven verbetert. Het is belangrijk om je prestaties te erkennen omdat het je positieve gedrag bevestigt.

Bewerking van http://www.goodzing.com/remedies/hilda-burke/how-to-do-a-digital-detox

 

Geen reactie's

Geef een reactie