Digitale detox

Digitale detox

Bij een nieuw jaar of gewoon tussendoor bedenken we goede voornemens of plannen om het ‘allemaal anders’ te doen. Eén van de voornemens kan een digitale detox zijn.
De een neemt zich voor geen enkele technologie meer te gebruiken, een ander knipt kabeltjes doormidden.
Professor Alec Couros van de Universiteit van Regina begrijpt waarom mensen een pauze willen nemen. “We krijgen zoveel informatie uit zoveel bronnen,” zegt hij, en dat maakt het moeilijk om je aandacht ergens goed op te richten. Het leidt tot uitputting en het vermogen neemt af om goed je werk te doen, te studeren of dingen te doen die belangrijk voor je zijn. Of om iemand een knuffel te geven en tijd vrij te maken voor face-to-face contact.

Gelukkig zijn er ook apps die kunnen helpen bij het controleren en beperken van het smartphonegebruik. Ook kunnen ze kinderen belonen voor het niet gebruiken van hun telefoons. Als we proberen weg te komen van de apps, zijn er apps die ons helpen met digitaal ontgiften. Er zijn zelfs apps die kunnen bijhouden welke apps je gebruikt en hoe lang.

 

Mensen moeten zich bewust worden van de tijd die ze besteden aan het kijken naar schermen en wat ze doen met die tijd als ze proberen de schermtijd terug te brengen. Heb je dit een keer gedaan dan heb je mogelijk een beter beeld van wat je afleidt van de dingen waarvan je denkt dat ze belangrijker zijn. Zo kunnen bewustere keuzes worden gemaakt.
Een nuttige eerste stap is om meldingen uit te schakelen. De piepjes en bliepjes zorgen er voor dat je aandacht getrokken wordt naar je smartphone. Dat kan erg ongezond en zeer schadelijk zijn.

Couros stelt dat eenvoudige veranderingen, zoals de telefoon uit de slaapkamer houden en het kopen van een wekker ook kan helpen. “Als je gewekt wordt door je telefoon, ga je waarschijnlijk naar e-mail kijken, waarschijnlijk ga je naar tweets kijken.”

Mensen die een digitale pauze nemen, kiezen vaak wel weer voor gebruik van de smartphone en sociale media. Soms hebben ze zich onzichtbaar gevoeld voor anderen.
“Ik denk dat er een verwachting is dat mensen online zijn, of misschien hebben ze gewoon mensen gemist omdat het vandaag de dag een van hun manieren is om contact te leggen”, zegt Couros.

Bovendien zijn veel mensen nu verplicht om sociale media te gebruiken, of op zijn minst e-mail, in hun werk. Dat maakte en digitale detox wel lastig! Daarom is het belangrijk om evenwicht te vinden en manieren te vinden om het gebruik te verminderen.

Het is een keuze: we worden door de technologie gebruikt, óf we zullen gebruiker van de technologie zijn.

(Bewerking van “New year, no apps? A digital detox as a New Year’s resolution. You don’t have to go cold turkey, but there are ways to rein in screen time”, CBC News, 03-01-2018)

 

Geen reactie's

Geef een reactie