Altijd online

Altijd online

Steeds meer mensen zijn continu verbonden. Met de eigen smartphone of smartphone van de baas maak je gebruik van een beschikbaar wifinetwerk of van een abonnement. En als je kantoorwerk hebt sta je ook met de PC in verbinding met de buitenwereld. Zakelijk en privé. Geen enkel probleem. Of wel?
Het is inderdaad wel of geen probleem. Het gaat erom wat je met de mogelijkheden doet. Maak je er goed gebruik van of laat je je verleiden? De verleiding ligt constant op de loer. Het gaat dan om de piepjes, bliepjes, het trillen en pop-upschermpjes die aangeven dat er een nieuw berichtje of melding voor je is: een like, mailtje, appje, noem maar op. Het weerstaan van deze aandachttrekkers is niet  gemakkelijk.
Niet zo lang geleden hoefde je daar geen zorgen over te maken. Het was niet vanzelfsprekend dat je op je werkplek volledig online kon of mocht zijn. Ik kan me nog tijden herinneren dat lang niet alle websites toegankelijk waren of dat nog niet iedereen gebruik mocht maken van internet. De smartphone was er nog niet.
Terug naar het heden. We kunnen de hele dag online zijn. We hebben toegang tot vele informatiebronnen en systemen waar we ons werk mee kunnen en moeten doen. We kunnen slim en efficiënt samenwerken. Als de techniek ons niet in de steek laat en we in staat zijn om de beschikbare technologie goed te gebruiken. Dat betekent o.a. dat de technologie de juiste functionaliteit heeft en je deze functionaliteit kent. De technologie stelt je in staat je werk optimaal te doen!
En zo doe jij je werk ook. Je laat je daarbij niet constant afleiden door  piepjes, bliepjes, getrill en pop-upschermpjes. Hier besteed je wel aandacht aan, maar op een aantal momenten. Niet als je actief met een andere taak bezig bent. Dat is goed voor jezelf en voor je werkgever. Je kent de grenzen van wat nuttig en nodig is. Je laat je niet verleiden.
Als je werkgever die grenzen ook kent, word je niet 24/7 lastig gevallen worden door werkgerelateerde berichten en verplichtingen. Altijd online is niet van deze tijd.

Geen reactie's

Geef een reactie